Fantasy Pug Quest

 


Pugs zijn blijkbaar schattige figuurtjes in een fantasywereld die het aan de stok krijgen met iets minder schattige monsters. Fantasy Pug Quest is een coöperatief kaartspel waarbij de helden 3 verschillende werelden moeten verdedigen en in de laatste wereld zelfs een eindbaas moeten elimineren. Ze krijgen daar welgeteld 10 rondes voor, zodat de speelduur beperkt blijft. Lukt dit, dan is het groot feest. Anders houden de monsters een helden-barbecue.

De papieren speelmat is in twee gebieden verdeeld; 1 voor de helden en het andere voor de monsters. Elk gebied bestaat uit 2 kolommen van 5 plaatsen. De wereldkaart die getrokken wordt geeft aan op welke positie de monsters (en later de eindbaas) starten. Daarna mogen de helden hun positie kiezen. Er wordt ook een energiedeck uitgelegd, waarvan 5 open. Die energie komt in 5 verschillende smaken en is nodig om de combo's van je held te betalen en enkele andere acties. Het aantal handkaarten hangt af van het aantal spelers. Verder moet je ook rekening houden met de actieve wereldkaart: die heeft enkele eigenschappen die het spel beïnvloeden.

De helden en monsters hebben de klassieke statistieken (leven, type, beweging, eigenschappen en initiatief). Voor monsters komt daar nog een bonus bij die gebruikt mag worden door de held die het monster heeft verslagen. Elke held heeft ook nog een unieke combokaart met een overzicht van zijn speciale krachten.

De beurtvolgorde in een ronde wordt bepaald door de initiatiefwaarde van de karakters. Het kan dus best zijn dat eerst 2 monsters in actie schieten voordat een held aan bod komt. Een monster doet in principe twee dingen: bewegen volgens zijn indicatie en daarna aanvallen. Dit kan een simpele close combat aanval zijn (1e linie), maar ook een afstandsaanval (2e linie), of een complexer patroon. De helden op de getroffen vakjes leiden schade, tenzij ze die kunnen pareren (kost energie). Als een held sterft, kan hij wel terug meedoen vanaf de volgende wereld.

De helden kunnen tijdens hun beurt 2 acties doen, te kiezen uit 4 opties: bewegen in willekeurige richting, een standaard aanval (1 schade recht vooruit, mits afleggen van een passende energiekaart), 2 kaarten bijtrekken of kaarten afleggen en evenveel bijtrekken. Je mag ook zoveel combo's uitvoeren als je wil, zolang je ze kan betalen. Als je erin slaagt een monster te doden, dan krijg je het als trofee en wordt de bonus actief. Het laat ook een item vallen dat jij (of een andere held in dezelfde rij) kan oppikken, ook weer mits betaling van de juiste energie. Dat zo'n item voordelen oplevert zal wel duidelijk zijn. Hoe meer monsters je verslaat, hoe meer combo's en mogelijkheden er trouwens vrij komen.

Wanneer het laatste monster in een wereld verslagen is, worden er als beloning nog extra items verdeeld. Daarna wordt een volgende wereld opgezet volgens hetzelfde principe. Bij winst in de laatste wereld (waar ook de eindbaas opduikt) voor het einde van de 10e ronde winnen de helden, zoniet eindigt de quest rampzalig.




 Wie de klassieke D&D figuren gewoon is zal toch even moeten wennen aan de schattige creaties van Fantasy Pug Quest, maar dat is juist de charme van het spel. Ook het prachtige artwork brengt je volop in de juiste sfeer. Het principe van het initiatief en het bewegen over het veld zorgt voor een toch wel tactische aanpak, waarbij een goede samenwerking essentiëel is. Je hebt maar 10 rondes, dus elke zet moet maximaal benut worden. De keuze van energiekaarten kan eveneens van belang zijn, want ze zijn voor verschillende aspecten relevant. Misschien 1 minpuntje: de interpretatie kolom/rij is niet altijd evident, daar moet je in het begin wel op letten. Maar globaal gezien is Fantasy Pug Quest een vlot kaartspel dat een waardige en spannende uitdaging biedt. (RT)

Dit spel werd geschonken door Tin Hat Games en is binnenkort te spelen bij Het Geel Pionneke.

Aantal spelers: 1 - 5
Speelduur: 30 – 60 min
Leeftijd: vanaf 10 jaar


Reacties

Populaire posts