IQ files escape room - liberation

In het midden van de 21ste eeuw heeft gerechtigheid een een onverwachte wending genomen en die was niet bepaald goed. Vanaf nu moet iedereen die de wet overtreedt en schuldig wordt bevonden het recht verdienen om naar de gevangenis te gaan. De wereldregering organiseert dit nieuwe system door overtreders op te sluiten in een dodelijk complex met verschillende dodelijke vallen. Als de criminelen erin slagen hier levend uit te komen, verdienen ze het recht om naar een beveiligde gevangenis te gaan om hun straf in veiligere omstandigheden uit te zitten.

Je speelt dus zelf de rol van de criminelen die opgesloten zitten in een kamer die in verbinding staat met andere kamers (en die elk hun eigen vallen hebben). Het doel is om door de laatste kamer te geraken zonder dood te gaan. Elke keer je een gevaarlijke actie moet uitvoeren, zoals het indrukken van een verdachte knop, het openen van een deur waarvan niet bekend is dat deze ontploft, of zelfs maar vragen om aanwijzingen, kunnen de personages gewond geraken of zelfs sterven. Aan het einde van het spel wordt voor elke blessure 1 punt, en voor elk overlijden 2 punten afgetrokken van de uiteindelijke beoordeling van de spelers. Deze versie heeft een moeilijkheidsgraad van 4/10.




Je verdeelt de kaarten in verschillende groepen:

  • karakterkaarten, hier staat alle info op van de karakters en die leg je met de gekleurde kant naar boven. Niemand is een specifiek karakter, iedere speler kan elk karakter gebruiken.

  • letterkaarten: deze bevatten de kamers waar de personages zijn opgesloten en gebeurtenissen gerelateerd aan hen. Stapel deze met de achterkant naar boven in exact dezelfde volgorde als waarin je ze uitpakt (niet kijken naar de voorkant).

  • cijferkaarten: deze bevatten raadsels, voorwerpen, gebeurtenissen en andere elementen die nodig zijn om te slagen in het spel. Stapel ze met de achterkant naar boven in exact dezelfde volgorde als waarin je ze uitpakt (niet kijken naar de voorkant).

  • codekaart: deze worden gebruikt om verschillende puzzels op te lossen.

  • Samenvatting: deze bevat de samenvatting van de regels, laat deze ergens binnen handbereik liggen.




Na het verdelen van de kaarten in de bovenstaande groepen lees je de info van de personages. Je draait de letterkaart met IQ op om. Dit is de ruimte waarin de personages ontwaken nadat ze zijn opgepakt. Voor de tijdsduur van het spel kan je uit 2 opties kiezen. Als je graag onder druk speelt, zet dan een timer op 90 minuten. Als je liever wil genieten van de geschiedenis, raadsels en de dood van de personages (dan ben je waarschijnlijk een sadist), kan je spelen zonder een timer, als je dan tijdens het spel tijd moet aftrekken of een andere chronometer starten, mag je dit negeren.

Je vindt verschillende pictogrammen op de kaart. Deze geven weer wat je moet doen, zoals de kaart met het overeenkomstige getal nemen (getallen in een zwarte cirkel) of die kaart nemen en aan een personage toewijzen (getallen in een zwarte cirkel met een mannetje bij), combinaties maken (getallen in een gouden cirkel) of deze kaart koppelen aan een personage (getallen in een gouden cirkel met een mannetje bij), je kan ook kaarten moeten verwijderen (getallen bij de vuilbak). Je kan verschillende raadsels vinden in het spel, deze geven een getal of een letter, neem de overeenkomstige kaart met dit getal als dit getal 1, 2 of 3 cijfers bevat. Als een raadsel als oplossing een 4 cijferige code geeft kan je zien via de codekaart wat je moet doen. Als de oplossing een letter is neem je de kaart met die letter. 

Als je geen kaart of overeenkomstige code vindt, dan heb je het raadsel niet goed opgelost. Als de oplossing een kaart geeft die totaal niets te maken heeft met wat je bezig bent, dan ben je in verwarring gebracht. Het spel is zo opgesteld om dit zo min mogelijk voor te hebben. Om een combinatie te maken van kaarten kan je 2 getallen kiezen welke in een gouden cirkel staan of creĆ«er een 4 cijferig getal met 2 getallen in een gouden cirkel van laag naar hoog gezet. (vb getal 47 en 29 geeft 2947), zoek dan naar dit getal op de A kant van de codekaart dit geeft een code van IQxx (x is een cijfer), kijk dan naar de B kant van de code kaart om een getal te vinden of die kan zorgen voor, ERR waar je niets mee kan doen in het spel, INJ dit heeft voor een verwonding van het personage gezorgd of DEA het personage sterft. 

Als een personage een verwonding krijgt, dan moet je de kaart van het personage omdraaien (de zwart witte kant naar boven), als deze nog eens een verwonding krijgt, dan sterft het karakter. Als het karakter gestorven is, wordt deze onmiddellijk uit het spel gehaald. Je kan de kaart nog wel steeds raadplegen, maar je kan deze niet meer combineren of ergens aan toewijzen. Een personage kan gewond geraken door er een kaart aan een personage toe te wijzen. De kaart zal aangeven of het karakter gewond geraakt of sterft. Als je een verkeerde combinatie maakt (het combineren van een personage met een zuurcontainer) kan een personage ook verwonden, of als je een hint vraagt of in speciale omstandigheden, maar dan ben je wel op voorhand gewaarschuwd. Je mag nooit een kaart nemen met een letter die je op de kaart vindt (bv een letter op de muur van de kaart), je mag enkel een kaart met een letter nemen als deze een oplossing is van een raadsel.


Op de cijferkaarten staan 2 QR codes. De code in de rechterbovenhoek is altijd een hint, de code in het midden onderaan is altijd de oplossing. Niet alle QR codes verbergen een hint of geven de oplossing. Dit zijn valse codes zodat ware hints niet gemakkelijk gevonden kunnen worden. Je hebt hints en oplossingen die verder niets doen, maar je hebt er ook die het woord 'injury' of zelfs 'death' (deze vind je enkel bij oplossingen, niet bij de hints) bevatten. Als je het woord ziet in de QR code dan mag je een personage kiezen die een verwonding krijgt of die sterft. Als een hint echter informatie geeft wat je al wist, dan mag je 'injury' of 'death' in de code negeren. Als je de moeilijkheid wil verlagen in het spel, kan je de woorden ook gewoon het hele spel negeren. Als je echt helemaal niet meer weet wat te doen, kan je altijd hun website raadplegen om naar een oplossing te kijken, maar ze raden dit wel af om andere spoilers te voorkomen.

Een spel kan eindigen op 3 manieren. Als alle karakters dood zijn, je kan dan opnieuw beginnen of je doet gewoon verder zonder rekening te houden met de score. De tijd is op (als je met een timer speelt), alle levende karakters sterven, je verliest het spel en je kan opnieuw beginnen of je gaat verder zonder rekening te houden met de score. De personages geraken door de laatste kamer door door de exit deur te gaan, de kaart die aangeeft dat het spel eindigt, je kan je score nu tellen. Voor de puntentelling geldt: 2 punten voor elk personage zonder verwondingen, 1 punt voor elk personage met een verwonding en geen punten voor elk dood personage.


Dit spel werd geschonken door don't panic games en kan vanaf maart gespeeld worden bij Het Geel Pionneke.

Aantal spelers: 1 - 6
Leeftijd: vanaf 14 jaar
Speelduur: 90 minuten

Reacties

Populaire posts