The Gallerist

 


The Gallerist laat je kennis maken met de harde wereld van de kunstgalerijen, waar het op de keper beschouwd uiteindelijk toch ook om geld draait. Je zal nieuw talent moeten ontdekken en hun werken aankopen en tentoonstellen in je galerij. Om de populariteit van de artiesten aan te zwengelen, zal je promotie moeten maken en bezoekers lokken. Hierdoor stijgt dan weer de waarde van hun werk, dat je met winst kan verkopen als je de juiste contracten hebt afgesloten. Om dit alles in goede banen te leiden zal je assitenten moeten aanwerven die her en der interessante voordelen opleveren en ervoor zorgen dat je reputatie een boost krijgt. Misschien kan je je wel een internationaal meesterwerk aanschaffen? Wie op het einde de meest waardevolle collectie bezit en de beste verkoopstransacties heeft gesloten (kortom: het meeste geld heeft) wint het spel.

The Gallerist komt in een grote stevige doos met duurzaam en mooi vormgegeven materiaal en een handig opbergsysteem, zoals we dat ondertussen van Eagle-Gryphon Games gewoon zijn. Het hoofdbord toont de 4 gebieden waar de acties zich afspelen. Het lijkt in eerste instantie een beetje druk, maar blijkt uiteindelijk toch heel functioneel te zijn. Het kleurenpalet beviel mij ook wel, maar dat is natuurlijk subjectief.


 Elke speler heeft een galerijbord om zijn aangekochte werken te presenteren. Daarnaast doet het dienst als kantoor voor de assistenten en opslagruimte voor allerlei materiaal. Aan de rechterkant bevindt zich een waardemeter waar je de prijs van je werken kan zien stijgen. Je begint met 10 geld en een bepaalde hoeveelheid invloed. Je Gallerist pion start op één van de actiegebieden, waarbij je al een reputatiefiche kan incasseren. Je ontvangt verder nog een curatorkaart en een dealerkaart. Die bevatten doelstellingen waarmee je op het einde kan scoren, respectievelijk voor tentoongestelde en verkochte werken. De startspeler begint, daarna is het verder om beurt.

In zo'n beurt verplaats je je Gallerist naar een actiegebied en daar voer je 1 van de mogelijke locatie-acties uit. Stond er al iemand op die positie, dan schuift die door naar het 'kicked out' vak. Dat geeft nadien recht op een bijzondere actie maar daarover later meer. Wanneer de Gallerist een actiegebied verlaat vanaf het hoofdvak, dan mag hij een assistent achterlaten. Dat vergroot de kans om te profiteren van een 'kicked out' actie'. Voor of na de hoofdactie mag je een executive-actie uitvoeren. Hier heb je keuze uit: een bezoeker lokken door het gepaste ticket te spelen of een bonusactie op een contract gebruiken. Als je beurt klaar is, mag de verdreven speler eerst indien gewenst zijn 'kicked out' actie uitvoeren. Hij kan kiezen uit een executive-actie, of invloed opofferen om ook een locatie-actie te spelen


 Wat is er zoal te beleven in de verschillende gebieden? Laat ons beginnen met de artiestenkolonie. De eertse optie is om een werk te kopen van een bekende artiest. Je betaalt naargelange de actuele faam van de artiest. Je neemt het bovenste werk van de stapel en plaatst het in je galerij. Als er bezoekers klaar stonden, gaan die naar de plaza (centraal plein tusen alle galerijen)., De faam van de artiest stijgt volgens de kwaliteit van het werk en de eventuele aanwezigheid van verzamelaars in je galerij. Je ontvangt zelf de aangegeven tickets. Ten slotte leg je de prijsmarker naast het juiste bedrag.

Initieel is er maar 1 artiest bekend, dus een andere actie is het ontdekken van nieuw talent, dit is gratis. Je krijgt enkele voordelen, waarvan het belangrijkste is dat je een opdrachtfiche krijgt. Deze geeft je later het recht om een werk te kopen aan een voordeelprijs. 


 Het tweede gebied is het verkoopkantoor. Daar kan je een contract naar keuze afsluiten. Dat bewaar je in je kantoor, en dit levert al een bonus op. De andere logische actie is het vervullen van een contract. Hiervoor moet je een werk van het gepaste genre kunnen aanbieden. De opbrengst is de actuele waarde volgens je prijzenwijzer. Het werk wordt uit je galerij gehaald en opzij gelegd (voor de dealerwaardering later). Een bezoeker zal nu je galerij ùoeten verlaten indien mogelijk, de aard van de bezoeker bepaalt hoe je contract wordt gedraaid (belangrijk voor welke bonus er beschikbaar gaat zijn).

Het derde gebied is het mediacentrum. Dit bezoek je als je extra assistenten wil huren. Dat is noodzakelijk want sommige acties vereisen dat je een assistent plaatst die daar tot het einde van het spel blijft staan. De andere actie hier is het promoten van een artiest. In ruil voor invloed stijgt de faam van een kunstenaar naar het volgende niveau. Daardoor stijgt ook onmiddellijk de waarde van zijn werken. Misschien wordt hij zelfs een beroemdheid en krijgen zijn creaties de status van meesterwerk.


 Het laatste gebied is de internationale markt. Hier kan je reputatiefiches verdienen, afhankelijk van je tentoongestelde werken en de aanwezige bezoekers in je galerij. Deze fiches leveren extra scoremogelijkheden op voor de eindtelling. De keuze brengt ook extra invloed op. De alternatieve actie is deelnemen aan de veiling van 3 internationale topwerken. Dit kost een bepaald geldbedrag volgens de biedpositie, maar levert wel invloed en een bonus op. Wie op het einde het hoogste totaalbedrag heeft geboden, heeft eerste keuze uit de aangeboden werken.

Het spel eindigt wanneer aan 2 van 3 voorwaarden is voldaan: alle tickets zijn op, minstens 2 artiesten zijn beroemdheden geworden, de zak met bezoekers is leeg.De lopende ronde wordt uitgespeeld, gevolgd door nog 1 maar dan zonder 'kicked out' acties. Daarna begint de eindwaardering. Deze omvat meerderheden in de internationale markt, de reputatiefiches, de verkoopwaarde van niet-verkochte werken, de veiling van de topwerken, de waardering van curator- en dealerkaarten, en een conversie van je invloed. Een hele boterham dus. Wie hierna het meeste geld heeft is de eindwinnaar.

 


Ik moet bekennen dat een thema zoals de kunstwereld niet echt mijn dada is, maar het spelconcept van The Gallerist sprak mij zodanig aan dat ik nieuwsgierig genoeg was om het op tafel te leggen. Alle spelelementen passen wonderwel in elkaar en leiden tot een logische flow in de acties. Het idee van de 'kicked out' acties is bovendien redelijk uniek volgens mij en zorgt voor een extra dynamiek. Het lastigste vond ik nog de bezoekers. Deze komen random in het spel dus is het zaak om het juiste type bezoeker op het juiste moment in je galerij te krijgen. Het is niet altijd evident om dit te managen: heb ik wel de juiste tickets? wanneer verlies ik alweer een bezoeker? Kortom, veel vragen die je constant in je achterhoofd moet houden. Vergeet ook niet aan de lange termijn te denken. Om je doelstellingen te laten renderen en te scoren op de internationale markt zal je daar van in het begin mee rekening moeten houden. Lukraak een actie uitvoeren die nu voordelig lijkt kan later wel eens tegenvallen.

The Gallerist heeft mij geen moment verveeld: fraaie vormgeving, een leuk mechanisme en een hoop spelplezier. Eenmaal, andermaal: verkocht!

Dit spel werd geschonken door Eagle-Gryphon Games en is vanaf maart te spelen bij Het Geel Pionneke.

 


Aantal spelers: 1 - 4
Speelduur: 30 min per speler
Leeftijd: vanaf 13 jaar


Reacties

Populaire posts