Ghosts
Ze zeggen dat spoken niet bestaan, maar in dit spel zitten er veel verschillende spoken die je angst aan willen jagen. Het is de bedoeling dat je zo weinig mogelijk angstpunten hebt op het einde van het spel. Zorg er dus voor dat je de spoken kan misleiden door mist of door kaarten van dezelfde kleur te spelen, zodat je geen angstpunten moet nemen. Wie de angstpunten het dapperste ontwijkt in 3 rondes, wint dit geestig kaartspel.
Geef aan elke speler 5 kaarten en zorg voor een trekstapel door de overgebleven kaarten omgedraaid neer te leggen. Leg de angstpunten klaar en elke speler neemt er 3 bij zich. De speler die het meest spookachtig gezicht kan trekken mag beginnen. Bij het spelen van spookkaarten is het belangrijk om te voorkomen dat het angstniveau boven de 7 stijgt.
De eerste speler speelt een kaart uit zijn/haar hand op de aflegstapel en zegt het huidige angstniveau. De speler trekt dan een nieuwe kaart en de speler links van hem/haar is als volgende aan de beurt. Voor de eerste kaart op de aflegstapel is het angstniveau gelijk aan het aantal spoken op de uitgespeeld kaart. De volgende speler die aan de beurt is kan kiezen wat hij/zij gaat doen. Als deze speler een kaart speelt met een kleur die verschilt ten opzichte van de bovenste kaart op de aflegstapel, dan telt deze speler het aantal spoken op de kaart op bij het huidige angstniveau. Dit is nu het nieuwe angstniveau dat ook luidop gezegd wordt door de speler zodat iedereen het huidige angstniveau kent.
Als de kleur van de kaart die gespeeld wordt hetzelfde is als de bovenste kaart op de aflegstapel, dan verandert het angstniveau niet en herhaalt de speler gewoon het huidige angstniveau. Door deze actie verandert ook de richting van het spel. Je hebt ook nog mistkaarten die je kan spelen, deze leg je onder de aflegstapel. Omdat deze geen spoken bevatten verandert het angstniveau of de speelrichting niet. De speler herhaalt het huidige angstniveau en de speelrichting blijft behouden. Vergeet niet telkens een kaart te trekken nadat je een kaart gespeeld hebt.
Het angstniveau kan nooit hoger zijn dan 7. Als je geen kaart kan spelen zonder dat het angstniveau boven de 7 gaat, of je wil een kaart om welke reden ook niet spelen, dan neem je de volledige aflegstapel en leg je die gedekt voor je neer. Je neemt dan ook 1 schrikpunt. Je begint een nieuwe aflegstapel net zoals je een spel begint, de speler die geen kaart kon of wou afleggen, legt een kaart af en zegt het huidige angstniveau, hij/zij neemt een nieuwe kaart van de trekstapel. De speelrichting blijft hetzelfde zoals je bezig was.
Als de trekstapel op is, maak je geen nieuwe. Sla gewoon de stap over waar je een kaart moet trekken en speel verder met minder kaarten in je hand. De ronde eindigt als een speler geen kaarten meer heeft en er 1 moet spelen. Als er een speler is die geen gedekte kaarten voor zich heeft liggen, dan heeft deze speler de ronde onbevreesd doorstaan. Deze speler mag tot 3 angstpunten terugstorten aan de gemeeschappelijke pot. Schud alle kaarten weer bij elkaar voor de volgende ronde en geef elke speler weer 5 kaarten. De speler die de vorige ronde eindigde met het niet kunnen uitspelen van een kaart, begint de nieuwe ronde en speelt als eerste.
Het spel eindigt na 3 ronden. De speler met de minste angstpunten wint. Als er een gelijkspel voor de eerste plaats, dan wordt de overwinning gedeeld tussen alle betrokken onbevreesde spelers.
Dit spel werd geschonken door Amigo en kan vanaf maart gespeeld worden bij Het Geel Pionneke.
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 20 minuten
Reacties
Een reactie posten