Mech a Dream

We zijn in het jaar 2143. Mensen en robots leven vreedzaam samen. Aangezien robots niet kunnen dromen, hebben de mensen besloten hen hiermee te helpen door droommachines te bouwen. Met je eigen werkplaats neem je deel aan het fantastische Mech-a-Dream project. In een week tijd probeer je de meeste dromen voor je robots te produceren door optimaal gebruik te maken van je grondstoffen en de constructietijd van je machines. Eindelijk kunnen je mechanische vrienden antwoord geven op de eeuwenoude vraag: dromen androïden van elektrische schapen ?

Het doel van het spel is om je eigen werkplaats te beheren. Je geeft je assistenten in de loop van de dag verschillende taken en je probeert de constructietijd van je droommachines op de montageband te verbeteren. Leid de productie in je werkplaats in goede banen, en verdien aan het einde van de week meer punten dan je tegenstanders.

Het spel neemt 7 dagen in beslag (of 7 rondes), of tot dat er iemand 9 of meer machines gemaakt heeft. Elke ronde is onderverdeeld in 3 schiften: de ochtend, de middag en de avond. Daarna volgt er een nachtfase. Voor elk dagdeel heb je een assistent ter beschikking. Die kan je op verschillende plaatsen inzetten: in het magazijn om bloemen en inkt te verzamelen, op de loskade om andere voordelen te ontvangen, je kan een machine kopen en deze op je werkband plaatsen en je kan assistenten gebruiken om te helpen bouwen aan de machines.

Afhankelijk van welke assistent je gebruikt, zal deze meer of minder opbrengen. De ochtend assistent bijvoorbeeld zal veel productiever zijn in het magazijn tegenover de avond assistent. De te verzamelen grondstoffen zijn inkt en bloemen, die je nodig hebt om machines te kopen. Met een handig draaischijfje wordt dit op je werkplaats bijgehouden. Je kan maximaal 9 van elke grondstof bezitten.

Na elk dag onderdeel, zal de productieband bij elke speler verder bewegen. Het aantal assistenten op een machine zal bepalen hoeveel vakjes deze verder mag rollen. Valt daarmee de machine van je band, draai je de machine om en komt deze op het eerste vakje van je werkplaats. De rode en blauwe machines worden zo paars. De groene en gele blijven hun kleur behouden. De gele machines leveren je eenmalig flink wat punten op in de vorm van elektrische schaapjes. Met de groene afgewerkte machines krijg je een voordeel voor de rest van het spel - meestal om zaken te ruilen tegen betere zaken. De paarse machines zijn nuttig tijdens de nachtfase.


In de nachtfase, die volgt als de avondshift klaar is, krijgen alle spelers datgene dat afgebeeld staat op de monitor van hun werkplaats. Bij de voorgedrukte versie is dat een inktdruppel. Er zitten extra kaartjes bij het spel om dit variabel te maken. De 3 assistenten gaan terug naar hun plaats. Nu mogen alle spelers hun paarse gebouwen die gebouwd werden activeren. Hierdoor kan het zomaar gebeuren dat je extra productietijd ontvangt, waardoor er terug een machine klaar is, en waardoor er een extra paarse machine in je werkplaats komt te liggen. Die mag je onmiddellijk mee activeren. Na de nachtfase gaat de schijf die startspeler aanduidt naar de volgende speler, en de kalender wordt met een dag verder geschoven. De volgende werkdag kan van start gaan.

Mech a Dream ziet er fantastisch uit, door het 3D-effect dat alle onderdelen hebben. Het thema is leuk, aangenaam en grappig, al lijkt alles redelijk druk in eerste instantie. Hoedje af voor de handleiding, die zeer duidelijk is met voldoende voorbeelden. Voor de liefhebbers zijn er verschillende spelvarianten voorzien, en er is zelfs een specialisten variant. Een spel voor zowel beginners als experten.

Dit spel is geschonken door Geronimo Games / Blue Orange Games en is vanaf maart te spelen bij Het Geel Pionneke.
Mech a dream is te koop bij spelmagazijn.be met 10% korting voor de leden.

Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : vanaf 10 jaar
Speelduur : 45 minuten

Reacties

Populaire posts