Viking Raiders

 


In 'Het verhaal van Vlaanderen' zagen we reeds dat de vikings onrust en terreur veroorzaakten in onze contreien tijdens de vroege middeleeuwen. Toch was het leven als viking niet altijd een pretje: altijd op zee in weer en wind, heelder dagen feesten na een plundertocht (slecht voor de gezondheid) en bovenal je moeizaam veroverde buit beschermen tegen rivaliserende clans. En dat is nu net de insteek van Viking Raiders. In dit kaartspel ga je grondstoffen verzamelen om daarmee goederen met een puntenwaarde te kopen, en met behulp van actiekaarten kan je die aankoop manipuleren. Anderzijds kan je ook botweg een mede-viking overvallen, in de hoop daar een waardevolle kaart te bemachtigen. Wie als eerste een bepaalde puntenwaarde bereikt, wint het spel.

De opstelling omvat twee kaartendecks. Het marktdeck bevat de goederenkaarten onderverdeeld in 3 categorieën (buit,, clan, schepen) met puntenwaarde 1 tot 3. Hierbij komen nog enkele gebeurteniskaarten en speciale eigenschapkaarten. Dit deck wordt geschud waarna er 8 kaarten opengelegd worden als markt. Het tweede deck is het vikingdeck, wat de grondstof- en actiekaarten bevat. Dit is een gemeenschappelijke trekstapel; iedere speler ontvangt 6 willekeurige kaarten om te starten. Eigenlijk is er nog een derde deck van beschermingskaarten, maar die kunnen niet gekocht worden. Ze worden specifiek gebruikt wanneer iemand een overval doet, maar daarover later meer. Ten slotte wordt nog een doelkaart gekozen, die aangeeft hoeveel punten van elke categorie nodig zijn om het spel te winnen. Hoe hoger dit getal, hoe langer het spel zal duren. De startspeler wordt bepaald door de bovenste kaart van het vikingdeck te trekken: afhankelijk van het type kaart gelden er andere regels, een leuke afwisseling.


 Een spelbeurt begint altijd met het bijtrekken van 2 kaarten (er is geen handlimiet). Daarna mag de actieve speler één kaart kopen in de markt en één actiekaart spelen. Dit mag in eender welke volgorde, beide stappen zijn optioneel.

Een kaart kopen spreekt voor zich: betaal de afgebeelde grondstoffen en leg de kaart open voor je neer in een stapel per categorie, zodanig dat alle punten zichtbaar blijven. Als je een bepaalde grondstof niet hebt, mag je in de plaats 2 willekeurige kaarten afleggen (dit mogen ook actiekaarten zijn). Sommige kaarten kunnen bovendien als 1 of meerdere willekeurige grondstoffen ingezet worden. Naast goederen zijn er ook 4 speciale eigenschapkaarten die op de markt kunnen komen. Die geven je uiteraard een eigenschap die van dan af geldt (bvb koop goedkoper, win vroeger). Merk op dat je maar 1 eigenschap tegelijk mag bezitten. Koop je een nieuwe dan gaat de oude terug in het deck.

Een actiekaart spelen is ook evident. Leg ze af en voer uit wat erop staat. Enkele voorbeelden:

  • trek 3 kaarten bij
  • steel een goederenkaart bij een medespeler
  • ruil 1 kaart van jezelf met 2 kaarten van een medespeler
  • neem gratis een kaart uit de markt
  • annuleer de laatst gespeelde actiekaart (handig om een tegenspeler te dwarsbomen)
  • ... 


 Een belangrijk type dat ontbreekt in de lijst is de overvalkaart. Naast gewoon kopen is overvallen immers de tweede voornaamste manier om aan goederenkaarten te geraken. Wanneer iemand een overvalkaart speelt, duidt hij eerst een slachtoffer aan en de categorie goederen die hij in het vizier heeft. De speler neemt dan alle kaarten van dat type voor zich, mengt dit met een gelijk aantal beschermingskaarten en houdt deze set gedekt voor zich in de hand. De aanvaller mag nu 1 kaart trekken. Is dit een goederenkaart, dan is de overval gelukt en mag hij die kaart behouden. Is dit een beschermingskaart, dan mislukt de overval rn druipt de aanvaller onverrichterzake af. Om de kansen te beïnvloeden zijn er eigenschappen en actiekaarten die het aantal beschermingskaarten wijzigen. De verdediger kan eventueel ook een kaart spelen om de overval te voorkomen (die dan weer door de aanvaller geneutraliseerd kan worden enz). Sommige overvalkaarten hebben ook een neveneffect naargelang het resultaat van de overval (bvb speel een extra actie bij succes).

Zo gaat het spel beurt na beurt verder totdat iemand in alle categorieën het vereiste aantal punten heeft. Deze viking-in-spe wint dan onmiddellijk het spel. Let op: er zijn ook 3 vikingkaarten die een punt waard zijn. Aangezien deze op hand worden gehouden en dus niet zichtbaar zijn, kan dit wel eens tot verrassingen leiden.


 Viking Raiders heeft zoals je al kon afleiden een hoog interactief gehalte. Een beetje geluk komt er ook wel bij kijken, als je bvb net de kaart met waarde 3 kan afsnoepen, of als je de juiste grondstoffen trekt voor een aankoop. Natuurlijk loop je dan direct zelf in het vizier van potentiële raiders, dus zorg er best voor dat je voldoende bescherming hebt. De acties zijn gevarieerd (meestal offensief) en de eigenschappen en gebeurtenissen zorgen ervoor dat het spel onverwacht kan kantelen. Qua presentatie scoort het spel ruim voldoende: degelijk artwork, een stevige doos met uitsparingen om ze makkelijk te openen, mooi afgewerkte kaarten en een vlotte handleiding waarmee je op 10 minuten aan het spelen bent. Er is zelfs een QR code die je rechtstreeks naar een video met speluitleg leidt. Verder is er voor gevorderden nog de mogelijkheid om met chiefs te spelen, deze brengen een drietal extra opties in het spel. En voor 2 spelers doet er een neutrale 3e clan mee die volgens speciale regels speelt en zelfs het spel kan winnen.

Wie niet vies is van een spel waarmee hij zijn medespelers in meerdere of mindere mate kan pesten (en er zelf tegen kan) zit met Viking Raiders dus aan het juiste adres. Ik zou het niet direct een tussendoortje noemen, maar het verdient zeker zijn moment aan de speltafel, leute gegarandeerd. Of zoals Erik en Ivar zouden zeggen: 'Raid! Raid!' (knipoog naar WWE fans).


Dit spel werd geschonken door Neowulf Games en is vanaf maart te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers: 2 - 5
Speelduur: 45 - 60 min
Leeftijd: vanaf 9 jaar


Reacties

Populaire posts