Karak II
Karak 2 is een competitief avonturenbordspel waarin de spelers als helden de omgeving van Karak Castle verkennen. Hierbij bevechten ze her en der allerlei monsters die uit kloven en breuklijnen opduiken. Versla ze en strijk een rijke beloning op, of verken de bevrijde gebieden en sprokkel grondstoffen bijeen. Die kan je dan weer gebruiken om een stad te bouwen, hulpgebouwen op te richten en legereenheden te trainen die je zullen bijstaan in de strijd tegen de kwade machten die het op de wereld hebben voorzien.
Maar let op: de helden zijn niet puur onbaatzuchtig. Zij willen niet enkel de wereld beschermen, zij hebben hun oog ook laten vallen op de Soul-stenen die sommige monsters bij zich dragen. Enkel diegene die de meeste Soul-stenen weet te veroveren zal de ultieme beloning in de wacht kunnen slepen en zijn droom waar maken.
Alhoewel Karak 2 voortborduurt op het thema van het originele Karak is geen voorkennis nodig. Het is een op zich staand spel dat door iedereen, jong en oud, ervaren of niet, gespeeld kan worden.
Zoals zoveel helden-exploratiespellen maakt Karak gebruik van hexagonale gebiedstegels die willekeurig rond het kasteel verschijnen wanneer je onbekend terrein betreedt. Elke speler beschikt over een heldenbordje met een held naar keuze (of door trekking bepaald) waar zijn statistieken en inventaris worden bijgehouden. Elke held heeft een eigen figuurtje dat op een voetje wordt geplaatst en die vertrekt in het kasteel. Merk verder op dat iedere held een tweetal bijzondere eigenschappen heeft die hem bepaalde voordelen zullen opleveren.
In je beurt mag je 2 keer een vak bewegen en een actie uitvoeren in dat vak. Als je een nieuw vak verkent, wordt een nieuwe tegel gelegd en komen daar direct 1 of 2 monsters bij (getrokken uit een zak) die je onmiddellijk moet bevechten. Dat gebeurt met dobbelstenen, waarvan het resultaat later verbeterd kan worden met wapens, spreuken, ondersteunende legers en andere bonussen. Bij winst draai je de monsters om, hun achterkant toont namelijk de buit die ze opleveren. Je kan dit oppikken als je nog kan of laten liggen voor later. Maar dit dobbelen is niet zonder gevaar: je kan wondes oplopen of legers verliezen.
Andere nuttige acties zijn: grondstoffen verzamelen (voedsel, hout en steen) of een stad bouwen. Iedere held kan maar 1 stad bouwen, dus de locatie kan belangrijk zijn. In de stad kan je dan weer gebouwen vrijspelen die bonussen geven of de mogelijkheid om legers te trainen (boogschutters, ridders, tovenaars). Dit levert extra dobbelstenen op die je in de strijd kan gebruiken. Nog een belangrijke actie: genezen. Als je je laatste levenspunt verliest geraak je bewusteloos en moet je een beurt overslaan om 3 punten te regenereren. Een laatste actie is het tenietdoen van de Plaag. Die kan in het spel komen en de werking van je stad blokkeren, dus is het zaak om die zo snel mogelijk weer kwijt te raken.
Op zeker moment komt de Dark General in het spel, een extreem sterke tegenstander die bovendien wordt bijgestaan door meerdere acolieten. Wie deze Dark General kan verslaan, wint een enorm waardevolle Soul-steen en triggert ook direct het einde van het spel. Daarna wordt gekeken wie de hoogste waarde aan Soul-stenen heeft weten te bemachtigen. Deze held wint het spel.
Karak 2 is een degelijk avonturenspel in klassieke stijl. Het ziet er goed uit (bonuspunten voor de inlay), speelt vlot en is redelijk snel uitgelegd. De moeilijkheidsgraad is beperkt maar net uitdagend genoeg om toch een spannend spelverloop op te leveren. Dat maakt dat het ideaal is voor families of beginnende avonturiers, maar ook anciens die eens zonder boekhouding de held willen uithangen kunnen hier hun hartje aan ophalen.
Dit spel werd geschonken door Albi en is vanaf november te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers: 2 - 5
Speelduur: 45 - 90 min
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Reacties
Een reactie posten