Senjutsu
De eeuwenoude heerschappij van de Shoguns is ingestort, waardoor het feodale Japan in een brutale burgeroorlog terechtkomt. Clan keert zich tegen clan wanneer de lokale strijdheren, de Daimyo's, strijden om macht en prestige te vergaren.
Elke speler beweegt een samoerai, een getrainde vechtjas die de eer van zijn clan verdedigt in dienst van zijn Daymio. Zijn opdracht: elke vijand die een bedreiging vormt voor zijn meester verslaan, liefst door hem diens hoofd aan te bieden. Er zal bloed vloeien, en grote krijgers zullen vallen in de strijd voor Japan.
Senjutsu wordt gespeeld over een aantal rondes waarin elke speler een samoerai karakter controleert. Je zal Ability kaarten trekken van je specifiek Ability deck en vervolgens een kaart uit je hand kiezen om te spelen. Deze kaart komt gedekt tegenover die van je tegenstander te liggen. Deze kaarten worden nu gelijktijdig omgedraaid, zodat de actiemogelijkheden voor deze beurt onthuld worden. Deze acties kunnen het karakter doen bewegen, aanvallen en/of blokkeren. Een succesvolle aanval veroorzaakt een wonde. en bij genoeg wondes zal het karakter sneuvelen. Wie zijn karakter het best beheerst maakt dus de meeste kans om het gevecht en dus het spel te winnen.
Bent u nog mee? Goed, want het is niet
eenvoudig om het spelverloop samen te vatten in enkele lijnen. Voor een spel
dat volgens de info 20 min duurt is een handleiding van 40 blz toch een beetje
imponerend. Gelukkig zitten daar ook 10 blz soloregels bij, dat maakt het al
iets draaglijker.
De presentatie is alleszins top. De figuren zien
er indrukwekkend uit en wie een beetje handig is met miniaturen schilderen zal
een fantastisch resultaat kunnen bekomen. Ook de secundaire figuren zoals riet,
rotsen, een schrijn en zelfs een verwoeste kar ogen prima. Verder zijn er nog
wat kartonnen attributen om een poort en een kersenbloesem ineen te knutselen.
Dat maakt dat het slagveld er visueel erg prettig bij ligt, en je de karakters
bijna als in een film tussen de obstakels kan zien manoeuvreren. De bordjes van
het slagveld zijn bewust beperkt gehouden, maar er is voor afwisseling gezorgd
(verschillende voor- en achterkant).
Elke figuur heeft een specifieke karakterkaart en een eigen kaart waarop je je houding kan bijhouden. Dat is belangrijk, want die houding bepaalt welke actie je kan doen en hoeveel effect ze heeft. De hoofdmoot van de kaarten wordt gevormd door de Ability kaarten. Er zijn enkele karaktergebonden kaarten bij, maar in principe ben je vrij om zelf je deck samen te stellen. Voor de beginnende speler zijn er wel enkele aanbevolen samenstellingen voorzien om een vlot spel te bevorderen. Een laatste kaart houdt bij wie van de karakters het initiatief heeft. Dit is gebonden aan de initiatiefwaarde van de gespeelde kaart. Op het juiste moment het initiatief nemen is uiteraard een belangrijke stap naar de overwinning. Verder zijn er nog focus tokens in het spel die je toelaten om extra power moves te triggeren, ook weer iets om op te letten.
Senjutsu heeft als ondertitel 'de strijd om Japan' maar je zal ondertussen wel door hebben dat dit geen wargame of Riskachtig veroverspel is. Hier is het puur man tegen man, een tactisch positiespel om op het juiste moment verwoestend uit te halen. Als je hiervan houdt en je neemt de tijd om de ietwat steile leercurve te overwinnen dan kan je rekenen op een spannende strijd. En ook de solospeler komt aan zijn trekken: een geavanceerd AI-systeem neemt het tegen je op in de campagnemodus.
Dit spel is geschonken door Lucky Duck Games en is op volgende speldag te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers : 1 - 4
Leeftijd : vanaf 14 jaar
Speelduur : 15 - 20 minuten
Reacties
Een reactie posten