Er zijn
verschillende spellen ontwikkeld om kinderen al spelenderwijs dingen
te leren. Dit is een spel om de fijne motoriek, het visuele geheugen
en aandachtigheid bij een kind gaan ontwikkelen. Het is een ideaal
spel voor kleine kinderen om deze vaardigheden te ontwikkelen en het
ziet er mooi en leuk uit. Je gaat opa Emmet helpen met het zoeken van
zijn 16 schapen (8 witte en 8 zwarte) die ontsnapt zijn uit hun hok.
Ze spelen verstoppertje, dus het is de bedoeling dat je ze zoekt. Opa
Emmet is gesteld op orde en zal je vragen om specifieke schapen te
vinden. Vind je deze dan sluit je de schapen op in je hok. Degene die
de meeste schapen vindt, is de beste helper en wint het spel.
Je legt
alle struiken met de dieren op tafel zodat je enkel de struiken ziet,
schud ze nog een keer door elkaar zodat je niet weet welk dier waar
ligt en dan kan het spel beginnen. Plaats het figuurtje van opa Emmet
naast de struiken. Je kiest zelf een startspeler, deze rolt de
dobbelsteen en speelt de eerste beurt. De dobbelsteen geeft weer welk
schaap of welke schapen je mag gaan zoeken. Je zoekt 1 of 2 witte
schapen of je zoekt 1 of 2 zwarte schapen. Je draait het aantal
struiken om naargelang het aantal schapen je moet zoeken. Als je
dezelfde kleur hebt gevonden win je en mag je het schaap/de schapen
houden, je rolt opnieuw tot je niet meer wint of tot je 3 keer hebt
gerold. Als je niet dezelfde kleur hebt van een schaap in je struik
als op de dobbelsteen, dan verlies je. Als je 2 schapen zoekt, moeten
beide schapen de juiste kleur hebben om te winnen, bij 1 juiste kleur
win je niets. Als je verliest, draai je de struik(en) terug om zodat
er verder gespeeld kan worden, het is de bedoeling dat je onthoudt
welke kleur waar ligt.
Buiten
de schapen zijn er nog een hond en een wolf aanwezig. Deze zijn
speciale dieren die je kunnen helpen of die beurt laten verliezen.
Als je de hond vindt, win je de hond. Je houdt de hond bij. Als je
dobbelsteen 2 schapen toont en je hebt al 1 juist schaap gevonden,
mag je dit samen met de hond houden. Als je nog geen 3 keer gegooid
hebt, mag je nog eens gooien. Als je de wolf omdraait en je hebt de
hond niet in je bezit, dan verlies je en leg je een schaap dat je al
gevangen hebt samen met de wolf in de speldoos (als je er 1 hebt,
anders leg je enkel de wolf in de doos). Als je al een schaap had
omgedraaid, draai je dit gewoon terug om. Als je wel een hond had
terwijl je de wolf omdraait, dan jaagt de hond, de wolf weg. Je
verliest nog wel, maar je moet geen schaap afgeven, enkel als je 2
schapen zocht moet je het reeds omgedraaide schaap terug in de wei
leggen. De wolf en de hond gaan gewoon in de speldoos. Als je 3 keer
succesvol bent geweest is de volgende aan de beurt, maar je mag dan
opa Emmet bij je wei zetten. Het spel stopt als een persoon het
laatste schaap vindt en bij in zijn/haar wei zet of wanneer het niet
meer mogelijk is om de schapen met de juiste kleur te vinden als je
gerold hebt. Dan ga je je punten tellen, waarbij elk schaap 1 punt
is, opa Emmet is 2 punten en de hond is 0 punten. De speler met de
meeste punten wint, bij een gelijkspel wint degene die opa Emmet
heeft en als niemand opa Emmet heeft, wordt de winst gedeeld.
Dit spel
werd geschonken door TCG factory en kan vanaf november gespeeld
worden bij Het Geel Pionneke.
Aantal
spelers: 2 – 4
Leeftijd:
vanaf 4 jaar
Speelduur:
15 minuten
Reacties
Een reactie posten