16 sheep


Er zijn verschillende spellen ontwikkeld om kinderen al spelenderwijs dingen te leren. Dit is een spel om de fijne motoriek, het visuele geheugen en aandachtigheid bij een kind gaan ontwikkelen. Het is een ideaal spel voor kleine kinderen om deze vaardigheden te ontwikkelen en het ziet er mooi en leuk uit. Je gaat opa Emmet helpen met het zoeken van zijn 16 schapen (8 witte en 8 zwarte) die ontsnapt zijn uit hun hok. Ze spelen verstoppertje, dus het is de bedoeling dat je ze zoekt. Opa Emmet is gesteld op orde en zal je vragen om specifieke schapen te vinden. Vind je deze dan sluit je de schapen op in je hok. Degene die de meeste schapen vindt, is de beste helper en wint het spel.


Je legt alle struiken met de dieren op tafel zodat je enkel de struiken ziet, schud ze nog een keer door elkaar zodat je niet weet welk dier waar ligt en dan kan het spel beginnen. Plaats het figuurtje van opa Emmet naast de struiken. Je kiest zelf een startspeler, deze rolt de dobbelsteen en speelt de eerste beurt. De dobbelsteen geeft weer welk schaap of welke schapen je mag gaan zoeken. Je zoekt 1 of 2 witte schapen of je zoekt 1 of 2 zwarte schapen. Je draait het aantal struiken om naargelang het aantal schapen je moet zoeken. Als je dezelfde kleur hebt gevonden win je en mag je het schaap/de schapen houden, je rolt opnieuw tot je niet meer wint of tot je 3 keer hebt gerold. Als je niet dezelfde kleur hebt van een schaap in je struik als op de dobbelsteen, dan verlies je. Als je 2 schapen zoekt, moeten beide schapen de juiste kleur hebben om te winnen, bij 1 juiste kleur win je niets. Als je verliest, draai je de struik(en) terug om zodat er verder gespeeld kan worden, het is de bedoeling dat je onthoudt welke kleur waar ligt.


Buiten de schapen zijn er nog een hond en een wolf aanwezig. Deze zijn speciale dieren die je kunnen helpen of die beurt laten verliezen. Als je de hond vindt, win je de hond. Je houdt de hond bij. Als je dobbelsteen 2 schapen toont en je hebt al 1 juist schaap gevonden, mag je dit samen met de hond houden. Als je nog geen 3 keer gegooid hebt, mag je nog eens gooien. Als je de wolf omdraait en je hebt de hond niet in je bezit, dan verlies je en leg je een schaap dat je al gevangen hebt samen met de wolf in de speldoos (als je er 1 hebt, anders leg je enkel de wolf in de doos). Als je al een schaap had omgedraaid, draai je dit gewoon terug om. Als je wel een hond had terwijl je de wolf omdraait, dan jaagt de hond, de wolf weg. Je verliest nog wel, maar je moet geen schaap afgeven, enkel als je 2 schapen zocht moet je het reeds omgedraaide schaap terug in de wei leggen. De wolf en de hond gaan gewoon in de speldoos. Als je 3 keer succesvol bent geweest is de volgende aan de beurt, maar je mag dan opa Emmet bij je wei zetten. Het spel stopt als een persoon het laatste schaap vindt en bij in zijn/haar wei zet of wanneer het niet meer mogelijk is om de schapen met de juiste kleur te vinden als je gerold hebt. Dan ga je je punten tellen, waarbij elk schaap 1 punt is, opa Emmet is 2 punten en de hond is 0 punten. De speler met de meeste punten wint, bij een gelijkspel wint degene die opa Emmet heeft en als niemand opa Emmet heeft, wordt de winst gedeeld.


Dit spel werd geschonken door TCG factory en kan vanaf november gespeeld worden bij Het Geel Pionneke.

Aantal spelers: 2 – 4
Leeftijd: vanaf 4 jaar
Speelduur: 15 minuten

Reacties

Populaire posts