Kutná Hora: The City of Silver

Czech Games Edition is ons allen wel bekend van spellen zoals Dungeon Lords, Dungeon Pets, Galaxy Trucker of de geweldige Lost ruins of Arnak. Vandaag mogen we hopelijk weer een nieuwe parel voorstellen : Kutná Hora: The City of Silver. Neem je tijd om het spel voor de eerste keer op te stellen. Na enig puzzel en plakwerk kan je aan de slag gaan.

Tijdens een spelbeurt heb je verschillende acties tot je beschikking, en je neemt er twee per beurt, gevolgd door één actie elke derde beurt, en dat gedurende 5 of 6 rondes, afhankelijk van het aantal spelers. Hierdoor heb je in totaal 25/30 acties verspreid over 15/18 beurten. Het kopen van rechten voor een gebouw, het kopen van een perceel, het bouwen van het gebouw, het bouwen van een mijn, het genereren van inkomen, het verbeteren van de kathedraal en een joker actie zijn de 7 beschikbare acties.

De kaarten zijn gespiegeld: elke kaart heeft twee van de acties, waardoor je elke ronde een beslismoment hebt over welke acties je wilt uitvoeren. Wanneer je een actie uitvoert, wordt de kaart aan de kant gelegd tot de volgende ronde. De meeste acties hebben een kostprijs die wordt bepaald door de huidige marktkosten van goederen/bronnen, waaronder bier, vlees, hout, zilver, steenkool en bureaucratie. Geld is de enige werkelijke valuta die je in het spel gebruikt. De meeste acties geven je ook een soort bonus of invloed op de staat van het spel.

Het interessante en essentiële deel van het spel is hoe de acties die je uitvoert de marktprijs van deze hulpbronnen beïnvloeden. Het heeft een dubbel effect, omdat niet alleen de respectieve schuifregelaar op het marktkaarten stapel naar rechts zal bewegen, en nooit meer terug zal schuiven, maar mogelijk ook de kaart zelf zal veranderen. Hierdoor is het exacte effect niet altijd lineair en voorspelbaar. Ik vind dit een briljant mechanisme en het zorgt ervoor dat het marktgedeelte van het spel vol intrige zit. In de praktijk betekent dit dat hoewel je vooruit kunt plannen, de marktomstandigheden waarschijnlijk zullen veranderen, wat je tactiek kan beïnvloeden. Het is een geweldige combinatie van strategie en tactisch spel vanwege de indirecte interactie. Het zorgt ook voor een geweldig gevoel van vooruitgang tijdens het spel.

Een ander interessant aspect is dat elke speler zich zal concentreren op de productie van slechts 3 van de eerder genoemde goederen. Deze worden door spelers aan het begin van het spel gekozen aan de hand van een setup kaart. Dus je zult alleen gebouwen kopen die de productie van het goed waarop je je richt verbeteren, of openbare gebouwen die je niet bezit maar mogelijk de winstgevendheid en score van iedereen verbeteren. Het andere stuk van deze puzzel is wanneer je inkomen neemt. Je hebt een beslissing te nemen: wacht je op veranderingen in de marktomstandigheden of neem je nu inkomen op basis van je productieniveau en prijzen? Dit spel heeft de perfecte beslissingsruimte, niet te groot om overweldigend te zijn, maar je zit nooit vast aan één optie en moet altijd vooruit denken.

Er zijn nog een paar mechanismen die bekend zijn, zoals het reputatie spoor, tax spoor, bonussen bij het nemen van gebouwen of het bereiken van mijlpalen, en de kathedraal die bonussen geeft wanneer je delen ervan bouwt. Zelfs deze actie heeft zijn eigen intrige omdat je weet wie het kan bouwen en de specifieke bonus kan krijgen. Je wilt het misschien als eerste bouwen en ze die bonus ontzeggen, zelfs als je niet zoveel kunt scoren.

Het scoresysteem is voldoende complex maar niet overdreven, met meerderheidsscore voor mijnen, reputatie spoor als je ver genoeg bent gegaan, en zeer goed doordachte scores voor gebouwen naast elkaar. Je moet echt nadenken over waar je elk van je gebouwen en het openbare gebouw plaatst. Er zijn ook enkele speciale scores op basis van het sturen van functionarissen naar bepaalde stadsgebouwen en het triggeren van scores voor iedereen op basis van specifieke doelen.

Het thema, deze oude stad, is zeker aanwezig als setting en is goed gemaakt is, maar net als veel Eurogames voel je het niet sterk tijdens het spelen. Persoonlijk heb ik daar geen problemen mee, omdat de mechanismen schitteren. De handleiding geeft een overvloed aan extra informatie over het thema.

Tot slot het materiaal, het is geweldig, voelt goed aan en de spelonderdelen waren al in goede staat. Over het algemeen een zeer indrukwekkend spel, het toont het denkwerk en de ontwikkeling die erin zijn gestoken. Ik heb echt zin om het snel weer te spelen en hopelijk komt het vaak op de tafel in de spellenclub.

 

Dit spel is geschonken door CGE en is vanaf november te spelen bij Het Geel Pionneke.
Kutna Hora is te koop bij spelmagazijn.be met 10% korting voor de leden.


Aantal spelers : 2 - 4
Leeftijd : vanaf 13 jaar
Speelduur : 1 - 2 uur

Reacties

Populaire posts