Kuhfstein

In Kuhfstein neem je als speler de rol van herder op. Elke speler heeft bij de start 4 koeien en probeert zijn koeien op de beste landschapstegels te zetten om zo punten te scoren.

In het spel heeft iedere speler een eigen speelveld waarin hij/zij landschapstegels aan elkaar kan puzzelen om hierop later koeien te plaatsen. Deze landschapstegels bestaande uit weides, graanvelden, meren, bossen en de typische berghuisjes worden per 5 open in het midden tafel gelegd waaruit alle spelers kunnen kiezen. Om punten te scoren zijn er opdrachtkaarten, deze kaarten tonen een bepaald patroon en specifieke landschapstegels die op een aangeduide plaats in dit patroon moeten voorkomen.  Bijvoorbeeld een L vorm waarin een watertegel en een bostegel voorkomt, of een kruis waar je een stad en graantegel moet hebben.  Om de punten te scoren moet je zowel over de opdrachtkaart beschikken,  en de landschapstegels moeten in jouw landschap in de juiste vorm liggen en het gevraagde type landschap moet dan ook exact op die plaats liggen.  Enkel als je aan die voorwaarde voldoet en je kan koeien plaatsen op de tegels beschreven op de opdrachtkaart kan je punten scoren.

In een beurt heeft een speler twee acties ter beschikking, men kan kiezen voor twee verschillende of twee maal dezelfde actie. Als acties onderscheiden we volgende:

Neem een landschapstegel uit de rij van 5 openliggende landschapstegels.
Neem een opdrachtkaart uit de rij van 4 openliggende opdrachtkaarten.
Speel een opdrachtkaart uit (dit wil zeggen dat je de landschapstegels in de juiste vorm en de juiste tegels hebt en dat je hierop koeien kan plaatsen om te scoren).
Neem al je koeien die horizontaal of verticaal grenzen terug en zet deze naast je landschapstegels
Pas na je volledige beurt worden de rijen terug aangevuld.

 

Bij het aanleggen van de landschapstegels is er ook nog een speciale regel.  Als je in een kwadrant 4 verschillende of 4 dezelfde aangrenzende landschapstegels kan plaatsen dan mag je in het midden van dit vierkant of het gevormde vlak een boom plaatsen. Dit levert je 5 extra punten op. Dit is niet eindeloos : er worden per speler 2 bomen in een algemene voorraad gelegd en op is op.

Bij het begin van het spel krijgt elke speler ook 2 eind opdrachtkaarten. Deze worden geheim gehouden voor de tegenspelers. Als je op het einde van het spel ook nog eens aan één of twee opdrachten voldoet levert dit extra punten op. De scoring vindt plaats na een beurt van elke speler op een apart scorebord.  Op dit scorebord zijn er ook nog drie plaatsen waar je extra’s krijgt van zodra je scoremarker hierover heen gaat.  Zodra een speler over de 65 score gaat wordt de laatste ronde aangekondigd.  Iedereen speelt evenveel beurten.  De punten van de eindopdrachten worden op het einde van het spel nog toegevoegd. De speler met het hoogste totaal mag zich de beste herder noemen.

Zoals je hierboven kan lezen zijn de spelregels zeer eenvoudig, maar onderschat het spelmechanisme niet. Er is dus zeker strategie vereist.  Neem je nu reeds de opdrachtkaart of wil je eerst nog verder puzzelen aan je landschap met de kans dat je tegenspelers de door jouw begeerde opdrachtkaart voor je neus wegritsen?  En heb je nog wel voldoende koeien om bij een opdracht op de landschapstegels te zetten.  Je zal dus steeds goed je keuzes moeten overwegen.

Het spel speelt zeer vlot en de illustraties op de landschapstegels neemt je helemaal mee naar de bergen in Oostenrijk of Zwitserland.  De houten koeienfiches en bomen zijn bijzonder mooi vormgegeven en voelen prettig aan om vast te houden.  Dit spel is zeker een spel dat je verslavend kan noemen. De mix van puzzelen, strategie en interactie zorgt ervoor dat elke speelsessie anders aanvoelt. 

Dit spel is geschonken door Schmidt Spiele en is vanaf november te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers : 2 - 4
Leeftijd : vanaf 8 jaar
Speelduur : 45 minuten

Reacties

Populaire posts