Crimson Company


In Crimson Company kruipen de spelers in de huid van avontuurlijke edellieden in een moordende fantasiewereld, bevolkt door koopmannen, woeste krijgers en louche kooplieden tot eeuwenoude mythische wezens. Dit 2-spelersspel is een bikkelhard duel in de strijd om twee van de drie kastelen (in het midden van het spelbord) te veroveren.

In plaats van elke speler een set handkaarten te geven, en zo zo een deck laten opbouwen, gebeurt alle actie op het spelbord. Beide spelers strijden om dezelfde kaarten, opengelegd op het bord, en proberen door deze set aan kaarten te combineren de sterkste combinatie samen te stellen en zo de tegenstander te verslaan.


Het spelbord bestaat uit drie 'lanen' telkens opgebouwd uit negen vakjes (vier voor de eerste speler links van het middelste 'kasteelvakje', vier voor de tweede speler rechts van het kasteelvakje). Het spel wordt uitgevochten door middel van 'karakterkaarten', die elk hun speciale eigenschappen hebben. 71 stuks in totaal, maar aan het begin van het spel kies je hoeveel (met een minimum van dertig) karakterkaarten je gaat gebruiken. Deze worden geschud tot een trekstapel, de bovenste vier worden opengelegd op het spelbord (hierna: de aanwervingskaarten). De startspeler krijgt drie munten, de andere speler vier, er worden drie kasteelkaarten op de kasteelvakjes gelegd, en het spel kan beginnen.


Een spelbeurt bestaat uit vier fase: de inkomsten-, aanwervings-, inzet- en scoringsfase. Eerst krijgen alle spelers drie munten. Hierna plaats de startspeler één of meer munten op een van de vier 'aanwervingskaarten'. De andere speler krijgt de keuze om ofwel evenveel geld op de kaart in te zetten (hierbij krijgt deze speler de kaart, maar ontvangt de startspeler al het ingezette geld), ofwel om te 'passen', waarna de ingezette munten in de doos verdwijnen, maar de startspeler de aanwervingskaart scoort. Verworven kaarten worden voor de spelers gelegd. De aanwervingskaarten worden opnieuw aangevuld tot vier.


In de inzet fase plaatsen de spelers de verworven kaarten aan hun kant van het spelbord in een laan en plaats naar keuze. Eventuele effecten worden gescoord van de kastelenkant naar de spelbordrand, dus kies wijs welke kaarten je probeert te scoren, en waar je ze in welke laan plaatst. Sommige effecten zijn eenmalig, sommige zijn altijd actief. Zo kunnen kaarten verdwijnen, verplaatsen, omdraaien (gedekt <-> open), ...

Vanaf een speler vier kaarten in een laan gelegd heeft worden de punten berekend in de scoringsfase. Hiervoor worden eerst alle scoringseffecten uitgevoerd, waarna de krachten van de kaarten in die laan worden opgeteld. De speler met de hoogste kracht wint die laan, en het bijhorende kasteel. Gescoorde lanen en hun kaarten verdwijnen uit het spel. Als een speler een tweede kasteel scoort eindigt het spel onmiddellijk.

Crimson Company heeft een eenvoudig uit te leggen spelmechanisme (al is het even wennen aan alle verschillende karakters en kaarten) dat zeker voldoende diepgang biedt: de geluksfactor is zeer beperkt, dus de sleutel tot winst ligt in je eigen handen en tactische beslissingen. Elke kaart die je speelt, elke keuze die je maakt, heeft invloed. Het is een spel van anticipatie en risicobeheer, waar elke beslissing telt.

Een ander positief aspect is de snelheid van het spel. In tegenstelling tot sommige andere strategische spellen, duurt een potje Crimson Company niet te lang (de testrondjes duurden een halfuurtje).
Samen met het prachtige ontwerp, snelle gameplay en diepgaande strategie, verdient dit spel zeker een plekje in de collectie van elke bordspelfanaat.


En Spiel Essen leverde ook nog een extraatje op: de Wildwood Tales uitbreiding, waarbij nieuwe karakters zoals de paddenkoning, eenhoorn en weerwolf opduiken. Elk met hun eigenschappen en nieuwe invloed op het spel. 

Dit spel werd geschonken door Crimson Company en kan vanaf november gespeeld worden bij Het Geel Pionneke.

Aantal spelers: 1 - 4
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Speelduur: 10 - 45 minuten







Reacties

Populaire posts