The sea merchants

We gaan terug naar het verleden, met name de 16de eeuw. Toen bestonden er veel koopmannen die je in een bruisende havenstad zeker tegenkwam. In dit spel leid je 1 van de 4 koopmansfamilies en met de wind in de zeilen zet je koers naar de overwinning. Observeer de activiteiten van je concurrenten en anticipeer op de vraag voor bepaalde producten. Zorg ervoor dat je je schepen vollaad met de meest gewilde goederen die je best verkoopt als de vraag het grootst is, zodat je veel winst maakt. Stof, vis of misschien graan, wat levert het meeste op in het buitenland? Zoek uit wat de beste prijs oplevert en zorg dat je zo min mogelijk verliest door de acties van andere spelers. Speculeer in producten en ontwikkel je vloot om zo rijk mogelijk te worden en de concurrentie voor te blijven.


Schud de productkaarten en leg er dan 6 open in het midden van de tafel. Dit vertegenwoordigt de huidige vraag naar producten, de overgebleven kaarten vormen een trekstapel en leg je in de buurt van de markt. Leg de speciale kaarten open in 4 stapels per categorie, samen met de munten (goud is 10 waard, zilver is 5 waard en koper is 1 waard) en productblokjes zodat ze gemakkelijk door iedereen kunnen genomen worden. Iedere speler trekt 3 productkaarten van de trekstapel en neemt deze in de hand. Elke speler neemt dan ook 2 scheepskaarten van de stapel en legt deze open voor zich op tafel. Je bent bijna klaar om de haven te verlaten.


De speler die als laatste op een boot zat, is de startspeler. Deze kiest als eerste 1 productblokje en plaatst die op zijn/haar schip. Zo ga je de tafel rond tot iedereen op zijn 2 schepen 1 productblokje heeft liggen. Je mag kiezen of je voor dezelfde of verschillende productblokjes gaat. Elk schip kan maar 1 blokje houden.
Elke speler gaat nu 1 fase uitvoeren, je kan kiezen uit 2 verschillende fases.
Fase 1 bestaat uit een productblokje ruilen, een speciale kaart kopen of passen en naar fase 2 gaan. Bij een productblokje ruilen kan je een ander productblokje op je schip leggen door dit te wisselen met de productblokjes die nog op tafel liggen. Deze actie wisselt maar 1 keer (van 1 schip), tenzij de speler een havenkaart speelt. Een speciale kaart kopen kan je door de prijs te betalen op de kaart en je legt deze na aankoop open voor je neer. Je kan meer dan 1 kaart van een bepaald type hebben. De effecten zijn cumulatief, bijvoorbeeld als een speler 2 contractkaarten heeft ontvangt deze 4 (2x2) extra koperen munten elke keer dat hij/zij geld verdient tijdens het handelen.


Bij fase 2 kan je productkaarten spelen naar de markt en beginnen met handelen of je trekt 2 productkaarten. Als je een productkaart speelt naar de markt en begint te handelen, kan je 1 of meerdere productkaarten van 1 soort uit je hand naar de markt spelen. Je legt je kaarten op een kaart van de markt waardoor de vraag naar dat type product toeneemt en de vraag naar een ander product afneemt. Alle spelers die dat soort productblokje op hun schip hebben, verdienen geld. Hoe meer kaarten van dat type er op de markt zijn, hoe groter de inkomsten. Voor elk schip met dat type product verdient de eigenaar evenveel koperen munten als het aantal kaarten van dat product op de markt. Productblokjes blijven in de schepen. Als bijvoorbeeld de markt 1 viskaart heeft en een speler speelt 2 viskaarten uit, waardoor de markt nu 3 viskaarten heeft, dan verdient elke speler met een schip met een visblokje 3 koperen muntjes. Je kan ook 2 kaarten trekken van de trekstapel, er is geen limiet op handkaarten.


Er zijn 4 speciale kaarten die je kan bijkopen. Het schip (in totaal zijn er 14 kaarten) heeft een kost van 10 (1 goud) en zorgt voor een vergroting van je vloot, je kan meer producten verhandelen. Als je dit koopt neem je ineens een productblokje van de markt om op je schip te leggen. Een contractkaart (in totaal zijn er 2 kaarten) heeft een kost van 11 (1 goud en 1 koper) en zorgt ervoor dat de eigenaar 2 extra koperen muntjes verdient als deze iets verhandelt. Een kantoorkaart (in totaal zijn er 2 kaarten) heeft een kost van 8 (1 zilver en 3 koperen) deze zorgt ervoor dat de eigenaar een extra productkaart mag trekken aan het einde van fase 2, ongeacht welke actie van fase 2 de speler gedaan heeft. Een havenkaart (in totaal zijn er 2 kaarten) heeft een kost van 12 (1 goud en 2 koperen) en zorgt ervoor dat de eigenaar 1 (extra) productblokje mag wisselen als deze een actie van fase 1 uitvoert (passen om een actie van fase 2 uit te voeren niet inbegrepen). Als deze speler dus een speciale kaart koopt legt deze hier een productblokje op en kan hij/zij ook nog een productblokje van een ander schip wisselen. Als de speler kiest voor de actie productblokje wisselen, dan kan hij/zij 2 blokjes wisselen.

Het spel eindigt onmiddellijk wanneer de laatste kaart van de productstapel wordt getrokken. De speler die het meeste geld heeft verzamelt, is de beste koopman en ook de winnaar. Bij een gelijke stand hebben beide spelers goede koopmansvaardigheden en winnen ze allebei. De productblokjes, productkaarten en speciale kaarten van de spelers tellen niet mee in de overwinning.

Dit spel werd geschonken door Trefl en kan vanaf november gespeeld worden bij Het Geel Pionneke.

Aantal spelers: 2 – 4
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 30 minuten

Reacties

Populaire posts