The sea merchants
We gaan
terug naar het verleden, met name de 16de eeuw. Toen bestonden er
veel koopmannen die je in een bruisende havenstad zeker tegenkwam. In
dit spel leid je 1 van de 4 koopmansfamilies en met de wind in de
zeilen zet je koers naar de overwinning. Observeer de activiteiten
van je concurrenten en anticipeer op de vraag voor bepaalde
producten. Zorg ervoor dat je je schepen vollaad met de meest gewilde
goederen die je best verkoopt als de vraag het grootst is, zodat je
veel winst maakt. Stof, vis of misschien graan, wat levert het meeste
op in het buitenland? Zoek uit wat de beste prijs oplevert en zorg
dat je zo min mogelijk verliest door de acties van andere spelers.
Speculeer in producten en ontwikkel je vloot om zo rijk mogelijk te
worden en de concurrentie voor te blijven.
Schud de
productkaarten en leg er dan 6 open in het midden van de tafel. Dit
vertegenwoordigt de huidige vraag naar producten, de overgebleven
kaarten vormen een trekstapel en leg je in de buurt van de markt. Leg
de speciale kaarten open in 4 stapels per categorie, samen met de
munten (goud is 10 waard, zilver is 5 waard en koper is 1 waard) en
productblokjes zodat ze gemakkelijk door iedereen kunnen genomen
worden. Iedere speler trekt 3 productkaarten van de trekstapel en
neemt deze in de hand. Elke speler neemt dan ook 2 scheepskaarten van
de stapel en legt deze open voor zich op tafel. Je bent bijna klaar
om de haven te verlaten.
De
speler die als laatste op een boot zat, is de startspeler. Deze kiest
als eerste 1 productblokje en plaatst die op zijn/haar schip. Zo ga
je de tafel rond tot iedereen op zijn 2 schepen 1 productblokje heeft
liggen. Je mag kiezen of je voor dezelfde of verschillende
productblokjes gaat. Elk schip kan maar 1 blokje houden.
Elke speler gaat nu 1 fase uitvoeren, je kan kiezen uit 2 verschillende fases.
Fase 1 bestaat uit een productblokje ruilen, een speciale kaart kopen of passen en naar fase 2 gaan. Bij een productblokje ruilen kan je een ander productblokje op je schip leggen door dit te wisselen met de productblokjes die nog op tafel liggen. Deze actie wisselt maar 1 keer (van 1 schip), tenzij de speler een havenkaart speelt. Een speciale kaart kopen kan je door de prijs te betalen op de kaart en je legt deze na aankoop open voor je neer. Je kan meer dan 1 kaart van een bepaald type hebben. De effecten zijn cumulatief, bijvoorbeeld als een speler 2 contractkaarten heeft ontvangt deze 4 (2x2) extra koperen munten elke keer dat hij/zij geld verdient tijdens het handelen.
Elke speler gaat nu 1 fase uitvoeren, je kan kiezen uit 2 verschillende fases.
Fase 1 bestaat uit een productblokje ruilen, een speciale kaart kopen of passen en naar fase 2 gaan. Bij een productblokje ruilen kan je een ander productblokje op je schip leggen door dit te wisselen met de productblokjes die nog op tafel liggen. Deze actie wisselt maar 1 keer (van 1 schip), tenzij de speler een havenkaart speelt. Een speciale kaart kopen kan je door de prijs te betalen op de kaart en je legt deze na aankoop open voor je neer. Je kan meer dan 1 kaart van een bepaald type hebben. De effecten zijn cumulatief, bijvoorbeeld als een speler 2 contractkaarten heeft ontvangt deze 4 (2x2) extra koperen munten elke keer dat hij/zij geld verdient tijdens het handelen.
Het spel
eindigt onmiddellijk wanneer de laatste kaart van de productstapel
wordt getrokken. De speler die het meeste geld heeft verzamelt, is de
beste koopman en ook de winnaar. Bij een gelijke stand hebben beide
spelers goede koopmansvaardigheden en winnen ze allebei. De
productblokjes, productkaarten en speciale kaarten van de spelers
tellen niet mee in de overwinning.
Dit spel werd geschonken door Trefl en kan vanaf november gespeeld worden bij Het Geel Pionneke.
Reacties
Een reactie posten