Justice

 
Justice ('Het dwergentribunaal') speelt zich af in de wereld van de dwergen van Odrixia, waar de spelers de rol van leden van de raad van justitie opnemen, om in een thematisch kader binnen een competitief deckbuilding-game proberen de (on)schuld van misdaadverdachten te bewijzen.

Spelers doorlopen verschillende misdaden (waarvan er steeds drie verdachten zijn), waarbij ze samen gaan moeten beslissen of verdachten al dan niet schuldig zijn. Al zit er hier een addertje onder het gras: de karakterkaarten die aan het begin van het spel uitgedeeld worden (en verborgen blijven voor de andere spelers) hebben een invloed op de redenering. Zo wil de commissaris, bijvoorbeeld, het liefst iedereen veroordelen, schuldig of niet, terwijl er andere spelers de 'usual suspect' proberen te veroordelen of net vrij te pleiten. 


De set-up is eenvoudig; elke zijde van het dubbelzijdige spelbord bevat ruimte voor drie misdaden. Elke misdaadopbouw bestaat uit een 'betrouwbaarheidskaart (gedekt) bedekt met een verdachtekaart (open). Bovenaan het spelbord worden een 'misdaadkaart' en een 'misdaad definitiekaart' naast elkaar gelegd. De overgebleven kaarten van elke categorie gaan even terug in de doos. Elke speler krijgt twee groene en rode tokens, en een 'identiteitskaart'. Alle rechtszaakkaarten worden geschud, samen met de bewijskaarten (bewijs-, getuigenis- getuigenkaarten) samen met de reactiekaarten door elkaar en maak hiermee een trekstapel. Hiervan krijgt elke speler twaalf willekeurig kaarten, waarna ze tien kaarten selecteren om op hand te nemen. De spelers doorspelen hun volledige set aan handkaarten doorheen elke ronde. 


Besluit een speler om een beurt te passen en geen rechtzaakkaart uit te spelen ? Dan mag hij/zij een kijkje nemen bij de gedekte betrouwbaarheidskaart van een verdachte. (En hierdoor weet of de verdachte al dan niet een 'schuldig' kaart onder zich draagt. Het uitspelen van een kaart betekent een kaart van dezelfde categorie in het midden spelen. (En hogere waarde binnen dezelfde categorie overruled de vorige). Een actiekaart kan ten allen tijde door eender welke speler uitgespeeld worden, zolang ze hetzelfde cijfer bevat als de rechtszaakkaart waarop ze wordt toegepast. De 'winnende kaart wordt bij de verdachte geplaatst.


Heeft een speler enkel nog reactiekaarten op hand ? Dan is 'de case closed' en wordt er overgegaan tot het verdict. De kaarten links van de verdachte worden geteld (overeenkomstige symbolen tussen deze kaarten en de verachte tellen extra). Met de kaarten aan de rechterzijde gebeurt hetzelfde. Is de waarde van de linkerzijde het grootste ? Dan is de verdachte schuldig (rechterzijde de hoogste waarde ? Dan is de verachte onschuldig). Onschuldige verdachten worden gedekt gelegd. 


Herhaal al deze stappen tot je de drie misdaden en verdachten doorlopen hebt. Hierna worden de identiteitskaarten onthuld en de punten geteld. Probeer dus doorheen de rondes je handkaarten goed in te zetten het spel te sturen zodat je je persoonlijk doel haalt. Zo krijgt de 'truth seeker' punten voor alle schuldigen die veroordeeld worden, en onschuldigen die vrijgesproken worden, maar dit kan bij bijvoorbeeld de de anarchist heel anders zijn (punten voor elke vrijgesproken schuldige...). Het verdict is wat de spelers beslisten over (on)schuld, de onthulling van de betrouwbaarheidskaart toont hoe de vork werkelijk aan de steel zit. Na het bijtellen van de bonuspunten (die we jullie zelf laten ontdekken) is de winnaar van Justice bekend ! 

Justice is een Kickstarterproject dat gerelauched zal worden in januari. De verdachtenkaarten zijn prachtig uitgewerkt en het spel heeft een leuk mechanisme met de verborgen agenda's van de raadsleden, waarbij ze eigenbelang laten primeren op de 'echte waarheid'. Het kan er in de rechtbank immers hard aan toegaan ! 

Dit spel werd geschonken door Dragon Dawn Productions en kan vanaf oktober gespeeld worden bij Het Geel Pionneke.

Aantal spelers: 3 - 5
Leeftijd : vanaf  12 jaar
Spelduur : 45 minuten

Reacties

Populaire posts