Die wandelnden Türme (The Wandering Towers)
Bij deze wandelende torens is het de bedoeling dat de spelers om ter eerste hun tovenaars thuis brengen, in het ravenkasteel. Voordat ze dat doen, moeten ze eerst 6 toverdrankjes gebrouwen hebben.
Voor de setup wordt het spoor in mekaar gepuzzeld over welke de torens gaan bewegen. Afhankelijk van het aantal spelers worden de tovenaars over de eerste torens achter het ravenkasteel verdeeld. Elke speler krijgt 6 toverdrankjes die nog niet gebrouwen zijn. De stapel met bewegingskaarten wordt geschud, en elke speler krijgt er 3 op hand.
De startspeler mag als eerste 2 van zijn 3 handkaarten open spelen. Na zijn beurt trekt hij 2 nieuwe kaarten. Handkaarten bestaan uit 2 soorten : oftewel beweeg je met een toren, oftewel beweeg je met 1 van je eigen tovenaars. Uit deze 2 soorten kan men nogmaals een onderscheid maken tussen kaarten waar je een voorgedrukte hoeveel stappen mag zetten, en kaarten waar je x aantal keer mag dobbelen om te bepalen hoe ver je mag bewegen.
Kies je voor een tovenaar te bewegen, neem dan één van je eigen tovenaars en beweeg zoveel plaatsen in de richting van de klok verder als er voorgedrukt staat op de gespeelde kaart, of zoveel stappen als je gedobbeld hebt. Daarmee kan de tovenaar op een toren of op een leeg vak stoppen. Staan er al 6 tovenaars op dat vak of die toren, mag je die beweging niet uitvoeren. Stop je de beweging op het ravenkasteel, is je tovenaar thuis. Zo zal je er in totaal 5 tovenaars moeten thuis brengen.
Koos je om met een toren te bewegen, kies je zelf hoeveel niveaus van die toren gaan bewegen. Stonden daar toevallig meerdere tovenaars op, bewegen die allemaal mee met de toren. Als een toren op een andere toren of op een vakje eindigt, waar reeds tovenaars op staan, zullen die tovenaars eventjes geblokkeerd en verborgen onder die toren komen te staan. Het is nu een kwestie van proberen te onthouden waar welke tovenaars verstopt zitten.
Telkens als er een tovenaar in het ravenkasteel komt, zal het ravenkasteel verplaatst worden naar het eerste vrije blauwe schild. Houd er rekening mee dat er geen andere torens boven op het ravenkasteel mogen geplaatst worden.
Lukt het je om 1 of meerdere tovenaars te 'verstoppen' onder of in een toren, dan mag je 1 van je drankjes omdraaien. Pas als alle 6 drankjes gebrouwen zijn, en al je tovenaars zitten in het ravenkasteel, ben je de winnaar. De gebrouwen drankjes kan je tijdens het spel gebruiken om extra acties uit te voeren. Zo mag je bijvoorbeeld 1 gebrouwen drankje inleveren om een toren een vakje verder te verplaatsen, of mag je 2 gebrouwen drankjes inleveren om een eigen tovenaar een vakje verder te bewegen.
De wandelende torens is een heel eenvoudig spel wat betreft de spelregels. Het is een prima familiespel waarbij de combinatie van slim je bewegingskaarten uitspelen en memory de basis vormt. Er zijn verschillende extra acties ter beschikking die je met de gebrouwen drankjes kunt uitvoeren, zodat elk spel telkens weer een beetje anders is.
Dit spel is geschonken door Abacus Spiele en is vanaf december te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers : 2 - 6
Leeftijd : vanaf 8 jaar
Speelduur : 30 minuten
Reacties
Een reactie posten