War of the Ring - The Card Game

War of the Ring is een populair bordspel dat ik zelf helaas nog niet heb kunnen spelen. Gelukkig is er nu het kaartspel dat ik mocht reviewen, zodat ik toch nog eens ondergedompeld wordt in de wereld van Tolkien. Het is een blij weerzien met Frodo, Gandalf en de anderen die het opnemen tegen de boze machten en schabouwelijke schepsels van Sauron en Saruman. Het kaartspel concentreert zich op de belangrijkste confrontaties uit het bekende verhaal, zowel de epische veldslagen als de kleinere schermutselingen van het gezelschap. Wie op het einde van de reis de meeste punten heeft, wint de strijd om Middle Earth, maar eventueel kan je vroeger winnen als je een kloof van 10 punten kan slaan met de tegenpartij.

Het spel wordt in teams gespeeld: goed versus kwaad. Elke kant heeft twee decks ter beschikking, afgestemd op een bepaalde factie: Frodo en Aragorn, de Witch-King en Saruman. Ongeacht het spelersaantal doen alle decks mee. Het is zelfs zo dat er een vaste beurtrol is voorzien: Frodo, Witch-King, Aragorn, Saruman. Hier moet dus goed op gelet worden.

Zoals gezegd vinden de confrontaties plaats op de slagvelden en het reispad van het gezelschap. Voor de slagvelden zijn er ook weer twee decks, voor goed en kwaad (afhankelijk van wie er verdedigt op de locatie). Het pad is opgedeeld in 9 secties, met telkens 3 opties per sectie. Deze moeten in principe in volgorde afgewerkt worden.


De spelersdecks bestaan uit verschillende types kaarten. Je hebt karakters, die meestal een bijzondere eigenschap hebben en afhankelijk van hun rol op het pad of bij een veldslag gespeeld moeten worden (sommigen kunnen bij beide). Daarnaast zijn er nog legers (bvb Mordor Orcs of de Rijders van Rohan) die enkel ingezet kunnen worden bij een veldslag. Beide types hebben een aanvals- en/of defensieve waarde. Verder zijn er nog items, die aan andere kaarten toegevoegd kunnen worden om ze te versterken of beschermen. Hier zijn soms beperkingen bij qua karakterklasse (bvb Hobbit) of zelfs voor specifieke personen (Saruman). En ten slotte de events, die een onmiddellijk effect hebben. Elke speler start met 7 kaarten, waarvan hij er gelijk 2 moet afleggen. Die aflegstapel wordt in principe terug geschud wanneer je deck leeg is, maar bij sommige effecten wordt je kaart geëlimineerd (uit het spel), zodat je deck steeds dunner zal worden.

Een ronde begint met de startspeler die een nieuw slagveld uit zijn kamp activeert (wat ook een effect kan triggeren) en een nieuw pad uit de volgende sectie. Er kunnen meerdere slagvelden actief zijn, maar slechts 1 pad. Indien er dus door een effect een volgend pad actief wordt, moet eerst het voorgaande gevalideerd worden (zie later).

Vervolgens is er de actiefase. Iedere speler mag om en om 1 actie doen of passen. Wanneer alle spelers na elkaar gepast hebben, is de actiefase gedaan. Het is toegestaan om na een pasbeurt de volgende keer alsnog een actie uit te voeren zolang nog niet alle volgende spelers gepast hadden.


 Mogelijke acties zijn ten eerste een kaart uit hand spelen. Belangrijk: dit kost ook 1 bijkomende kaart die op je aflegstapel komt. In onze eerste spelpoging waren we dit vergeten, waardoor er maar geen vaart in het spel kwam. Karakters en legers kan je direct aan een slagveld of het pad leggen, maar je kan ze ook in reserve spelen in afwachting van wat de anderen doen. Kaarten in reserve hebben trouwens soms aardige effecten als ze daar liggen. Voor het pad moet je ook in de gaten houden of het karakter wel in de huidige sectie mag meedoen. Dit staat duidelijk aangegeven op de kaart.

Een volgende actie is logischerwijs het verplaatsen van een kaart in reserve naar een slagveld of het pad. De omgekeerde weg is niet mogelijk: van slagveld/pad naar reserve of tussen slagveld en pad.

Daarnaast kan je ook gewoon een kaart afleggen, of 2 kaarten elimineren om een nieuwe te trekken. Extra kaarten kan je ook eenmalig krijgen door je ringtoken af te geven (elke speler krijgt er 1). Maar dan offer je wel het punt op dat een ongebruikte ring op het einde oplevert. Een laatste mogelijkheid is je actie gebruiken om het effect van een kaart te triggeren.


 Passen is ook een optie, maar daar zijn wel voorwaarden aan verbonden. Ofwel moet je 2 of minder kaarten hebben (kan eventueel wijzigen door effecten), ofwel moet je minder kaarten hebben dan elk van de spelers van de tegenpartij.

Als iedereen gepast heeft, gaan we de conflicten evalueren. Eerst de slagvelden, waar de locatie meestal een eigen defensiewaarde heeft. Als de aanvallers sterker zijn, moet de verdediger eventuele aanwezige legers of karakters inzetten om de aanval af te slaan. Lukt dit, dan gaat de locatie naar de verdedigers, anders naar de aanvallers. Elke locatie levert zo het aangegeven aantal punten op. Alle aanvallerskaarten worden sowieso geëlimineerd, alsook alle verdedigers die hebben bijgedragen tot de defensie, zelfs al zijn ze in principe niet dood. Ongebruikte verdedigers gaan naar hun aflegstapel. Voor het pad gelden gelijkaardige regels, alleen worden alle 'slechten' per definitie geëlimineerd. Overblijvende 'goeden' gaan naar hun aflegstapel. Als de 'slechten' winnen krijgen ze hier corruptietokens (punten) volgens de aanvalswaarde die niet is geblokkeerd geweest.

In de volgende fase wordt gekeken of er al iemand gewonnen heeft, namelijk als het puntenverschil tussen de partijen groter is dan 10. Anders wordt er verder gespeeld, tenzij het pad voor sectie 9 zojuist is verwerkt. Wie dan gewoonweg de meeste punten heeft wint. Wordt er toch verder gespeeld, dan mag iedereen kaarten bijtrekken: de 'goeden' 3, de 'slechten' 4. De startspeler schuift door en een nieuwe reeks confrontaties kan beginnen.


 Naast de standaard 'trilogie' mode die het hele verhaal beslaat, kan je ook een kortere versie spelen. Ofwel kies je voor 'het genootschap', dat zich beperkt tot het eerste hoofdstuk en dus een voorgedefinieerde set kaarten vooropstelt, ofwel kies je voor een duel mode tussen 2 of 3 spelers. Blijkbaar zijn er op internet nog andere scenario's beschikbaar, dus kan je daar ook eens gaan kijken indien je daar zin in hebt.

War of the Ring – het kaartspel doet je zin krijgen om de hele filmtrilogie nog eens te herbekijken. De vele mooie illustraties laten je wegdromen naar de talloze scenes die ze oproepen. Qua sfeer zit het dus helemaal goed (tenminste als je fan bent van Tolkien). Als spel staat het trouwens ook zijn mannetje. De keuze van twee decks per factie is weloverwogen, waarbij het ene deck meer lijkt te focussen op de veldslagen en het andere op het pad. Zoals steeds is er ook wat geluk mee gemoeid: als je bvb geen legers hebt is het moeilijk een veldslag te winnen, maar meestal compenseert zich dat dan wel in een latere veldslag. Het moeten afleggen van een kaart om een andere kaart te spelen is een interessante keuze. Hierdoor kan je kaarten kwijt die in een latere fase meer nut hebben. Ook de reserve is een tactische vondst. Als je bvb een hopeloze verdediging voor je kiezen krijgt kan je hier dat ene leger dat je toevallig op hand hebt en anders zou verliezen toch al parkeren voor later.

Voor liefhebbers van de Ring-trilogie (die van Tolkien welteverstaan) is dit een must, voor anderen zeker een goede tactische deck-burner. Of zoals een zekere Hobbit ooit schreef: 'Daarheen en weer terug'.

Dit spel werd geschonken door Ares Games en is vanaf november te spelen bij Het Geel Pionneke.

Aantal spelers: 2 – 4
Speelduur: 90 - 120 min
Leeftijd: vanaf 12 jaar


Reacties

Populaire posts