The Phantom: The Card Game

In mijn jeugdjaren zat er in mijn stapel met stripboeken twee exemplaren van Fantoom. Keer op keer heb ik de avonturen van deze superheld gelezen. Zo vaak dat de stripboeken letterlijk versleten waren. Naarmate de jaren verstrijken, raakt de herinneringen aan deze held op de achtergrond. Tot het moment dat er een exemplaar op tafel verschijnt van The Phantom: The Card Game.

Plotseling weet ik weer dat de basis van Fantoom in een schedelgrot was, en dat hij in een strak paars pak ten strijde trok tegen de misdaad. De twee stukgelezen stripboeken zijn nog steeds aanwezig in huis, zij het ver weg gestopt in een doos. 


Met de herinneringen aan vroeger wordt begonnen met het lezen van de spelregels. En eerlijk gezegd, dat valt niet mee. Heel duidelijk zijn de regels niet, maar na vele malen opnieuw lezen en aanvulling zoeken op internet, wordt toch de bedoeling van het spel duidelijk. 

Het spel kan alleen of met zijn tweeën worden gespeeld. Men kiest uit met welke held, Fantoom of Diana, gespeeld wordt. Vervolgens kiest men een te spelen avontuur uit de beschikbare avonturen in de doos. 

De eerste stapel van het avonturendeck wordt opengedraaid en (voor)gelezen. De instructies worden gevolgd. Als de kaart is afgehandeld, draait men de volgende kaart van de stapel om en voert de instructies daarop uit. Op een bepaald moment komt men een missie kaart tegen. Hier kan men verschillende moeilijkheids-niveau's kiezen. Eenmaal dat gedaan is, zal al snel de eerste 'Destiny'-kaarten verschijnen.

Dit is het moment dat het spel echt kan beginnen en dat de speler(s) ten strijde trekken tegen het kwaad dat men tijdens het avontuur.

Een ronde bestaat uit 6 verschillende fasen. Dit zijn:

  1. Herstelfase. In deze fase heeft mijn twee opties waaruit men kan kiezen. De speler kiest ervoor om al zijn blessure kaarten af te leggen of de speler kiest ervoor om zijn eerder gebruikte kaarten weer te herstellen. In de eerste ronde wordt deze fase overgeslagen, aangezien men geen blessures heeft opgelopen of al kaarten heeft kunnen gebruiken.
  2. Noodlotfase. De actieve speler draait de bovenste kaart van de avonturenstapel om en plaatst deze rechts van alle reeds geplaatste destiny-kaarten. 
  3. Voorbereidingsfase. De speler trek kaarten van de stapel kaarten die hoort bij de gekozen held. Als de speler zijn handlimiet bereikt, dan stopt het trekken van nieuwe kaarten. Als er onvoldoende kaarten beschikbaar zijn, dan schud de speler zijn aflegstapel en gaat nadien door met het trekken van kaarten.
  4. Avontuurfase. De speler mag net zo veel acties uitvoeren als dat deze wil, en dat ook nog eens in eender welke volgorde. De speler kan kiezen uit:
    - Een kaart afleggen.
    - Een kaart spelen.
    - Een gespeelde kaart activeren.
    - Een gevecht aangaan.
  5. Lotsbestemmingfase. De destiny-kaarten die zijn omgedraaid in de tweede fase, worden van links naar rechts afgehandeld. 
  6. Opruimfase. Indien een speler meer tokens of kaarten heeft dan zijn toegestaan door de limiet, dan worden deze afgelegd. 
Om alle fasen in het spel en de bijbehorende mogelijkheden te doorlopen, zou teveel zijn om te beschrijven. De handleiding bestaat immers niet voor niets uit 15 pagina's. 
Het mag duidelijk zijn, dat ik enorm uitkeek om dit spel te spelen. En eerlijk gezegd, werd mijn enthousiasme snel getemperd. Mede doordat het lezen van de spelregels een hele worsteling was. Na enkele uren lezen, bleek dat dit in feite een redelijk eenvoudig spel is. Maar wel een, dat zich behoorlijk lastig laat uitleggen. Ook het feit dat het spel een lineair verloop kent is niet echt een pluspunt te noemen. Als een avontuur is gespeeld, dan kent men het wel. Ook is er tijdens het spelen niet echt ruimte om zelfstandig beslissingen te nemen. Men dient immers het verhaal te volgen.  

Aantal spelers: 1-2
Speelduur: 20-45 minuten
Leeftijd: Vanaf 14 jaar

The Phantom: The Card Game is binnenkort te spelen bij Het Geel Pionneke

Dit spel is geschonken door Games by Lyck


Reacties

Populaire posts