Genotype


Genius Games staan garant voor mooi uitgevoerde bordspellen met een wetenschappelijk thema. Na vorige aanwinsten die draaiden rond virologie (Virulence), chemie (Subatomic), energievoorziening (Power Failure) en celbiologie (Cytosis), is het thema van Genotype genetica. Een korte inleiding voor wie de schoolbanken een ver verleden zijn: uiterlijke kenmerken van planten, dieren en mensen worden samengevat in een fenotype. Achter deze uiterlijkheden zit echter een genetische code waarop deze eigenschappen op genetisch niveau vastgelegd zijn: het genotype. Op diezelfde schoolbanken leerden we over Gregor Mendel, een wetenschapper die de basis legde voor de moderne genetica. Deze leert ons dat elk individu voor elke eigenschap twee allelen (genen) bezit, en deze willekeurig uit de vier mogelijke genen van de ouders ontvangt. Iedereen herinnert zich vast de denkoefening waarin een rode en witte bloem samen zowel rode, witte als roze bloemen kan voortbrengen.


Nu deze basis van de erfelijkheidsleer even is opgefrist kunnen we Genotype: A Mendelian Genetics Game van dichterbij bekijken. In dit spel zijn de spelers assistenten van Mendel, die experimenten uitvoeren met erwtenplanten en de voortzetting van hun eigenschappen doorheen generaties planten onderzoeken. Meerbepaald, hoe de planten bepaalde eigenschappen van hun 'ouderplanten' overerven, zoals de kleur van de bloemen en de stengel, de hoogte van de planten en de vorm van hun zaden.


Aan de slag: de doos van Genotype bevat een hele boel aan spelonderdelen, die er allemaal netjes uitgevoerd uitzien, en waarvan de kleine houten schopjes (actietokens) erbovenuit springen. De startspeler krijgt geen standaardtoken, maar een heus, bijna op reële grootte uitgevoerd, schopje. Naast het centraal gelegen spelbord krijgen ook de nageslachtsdobbelstenen en genentiles een plaatsje bij hun corresponderende kleurenveld. De voorraad bestaat uit munten (plaats er vier op de aangeduide posities en leg de rest naast het bord) en handelsmerkers. De rondetracker start op ronde één, en de Abucusmarkers worden op hun aangeduide positie gelegd. De upgradetokens en assisentenkaarten vormen aparte trekstapels.


Schud de assistentenkaarten leg drie ervan open bovenaan het spelbord. Schud de erwtenkaarten en gereedschapskaarten (per soort) door elkaar en leg het juiste aantal ervan (afhankelijk van het aantal spelers) in de 'nursery' en de 'tool shed'.
Rest enkel nog de spelers van startmateriaal te voorzien: iedereen krijgt een persoonlijk spelbord, vijf actietokens (waarvan er twee naar het spelbord verhuizen) en drie researchtokens, één muntje, drie erwtenkaarten en één gereedschapskaart. Elke speler legt één erwtenkaart op zijn persoonlijk spelbord en houdt er één op hand. De derde kaart verdwijnt uit het spel. Kies de startspeler (degene die laatst zijn groene vingers bovenhaalde) en het spel kan beginnen !


Het spel wordt gespeeld in 5 ronden, elk met 3 fasen. De eerste fase is een workersplacement, waarbij de spelers acties ondernemen om meer plantenkaarten te verwerven, de genen van een ouderplant te veranderen, te tuinieren, te onderzoeken, Fenotype-claims in te dienen, nieuw gereedschap te verzamelen, of zich zelfs op een aantal manieren voor andere spelers te plaatsen voor de Dice Drafting-fase. Deze tweede dobbelfase biedt een aantal opties, zoals de mogelijkheid om de eerste dobbelstenen te kiezen, maar alleen voor één soort eigenschap (zoals planthoogte), of de mogelijkheid om een willekeurige dobbelsteen te kiezen.. De Novo Mutatie dobbelstenen stellen spelers in staat om de eigenschappen van andere dobbelstenen te veranderen of om extra onderzoek te doen.


De spelers beginnen met werken en plaatsen hun actiefiches overal in het klooster. Vervolgens kweken ze planten en selecteren ze om beurten dobbelstenen met eigenschappen van de planten die ze bestuderen. Ten slotte, in fase drie, kunnen de spelers hun geld gebruiken om upgrades aan te schaffen die hun onderzoeksmogelijkheden vergroten (o.a. meer plantkaarten bewerken, extra werkers kunnen plaatsen...


Tijdens het spel krijgen de spelers erwtenplantkaarten waarop een aantal fenotypische kenmerken staan die ze hopen te produceren en te verzamelen (zoals roze bloemen en een grote hoogte) om punten te scoren. Elke ronde worden dobbelstenen gegooid om het kweken van planten voor te stellen, wat kan resulteren in de eigenschappen waarnaar de spelers op zoek zijn. Na de dobbelsteenworp gooien de spelers om beurten dobbelstenen om hun erwtenplantkaarten aan te vullen of hun onderzoek te bevorderen. De eigenschappen die tijdens de dobbelsteenworp worden geproduceerd, komen voort uit de wetenschap van de Punnett-vierkanten, die laten zien hoe de genen van elke ouderplant samengaan. Door de genen van deze ouderplanten te veranderen, kunnen spelers de kans beïnvloeden dat ze de eigenschappen krijgen die ze nodig hebben. Na 5 rondes wint de speler met de meeste punten.

Genotype is een vlot te spelen spel met een mooi uitgevoerd artwork en een fascinerend thema, dat een mooie inleiding kan zijn tot de echte wetenschappelijke achtergrond van het spel. Voor de liefhebbers, naast de spelhandleiding bevat Genotype een boekje met de (toegankelijk geschreven) wetenschappelijke theorie rond genetica en het fascinerende leven van Mendel himself.

Dit spel werd geschonken door Genius games en kan vanaf november gespeeld worden bij Het Geel Pionneke.

Aantal spelers: 1 - 5
Leeftijd: vanaf 14 jaar
Speelduur: 45 - 75 minuten

Reacties

Populaire posts